Stránky fotografa a grafika zabývající se tvorbou obrázků a fotografií pomocí vysokého dynamického rozsahu. A nejenom to...

Jak se ti líbí tyto stránky?

Líbí moc! (183 | 80%)
Nelíbí se mi nic! (15 | 6%)

Jak na HDR ...

Tuhle část jsem přidal z důvodu, že se mě hodně lidí ptá, jak to dělám. Není na tom nic složitého, v podstatě jde jen o to pochopit co to vlastně HDR (vysoký dynamický rozsah) je a jakým způsobem se dá využít. Já osobně HDR využívám při tvorbě svých obrázků jako nástroj který mi umožnuje pracovat se svými obrázky daleko více do hloubky, než by mi to umožnil klasický výstup z RAWu a pomůže mi v postprodukci utvořit scénu dle mých představ. HDR tedy není cílem (i když to tak někdy vypadá), ale pouze prostředkem!
Chtěl bych ještě zdůraznit, že to co vidíte (obrázky na webu tvářící se jako HDR) jsou pouze mapované výstupy z HDR většinou ve formátu *.jpg a s HDR to nemá již nic společného! Více níže...

Obrázek první - zámecká věž

Začnu od základu vysvětlením co to vlastně HDR je, co umí a k čemu je dobré. Pro příklad si vezmu obrázek zámecké věže v Hradci nad Moravicí. Byl jsem tam jednou na výletě a ten den bylo zrovna pod mrakem, tím pádem docela vhodné počasí pro to, aby i na automatický režim pokryl fotoaparát skoro celý dynamický rozsah scény tj. aby na výsledné fotografii byla všechna světla od nejtmavších po nejsvětlejší. Bohužel však čip mého fotoaparátu neumí i přes vhodné podmínky celý tento rozsah pokrýt a výsledná fotografie dopadla jako ta vlevo.
Nic moc výsledek přitom to je tam takové pěkné! Co s tím? Možná by šlo něco "vytahat" z RAWu, ale i tak by výsledek nestál za moc. Tady nám pomůže nafocení obrázku vícenásobnou expozicí, sloučení do formátu *.hdr (*.exr, *.tif a jiných) a jeho následné namapování do nízkého dynamického rozsahu a formátu vhodném k publikování. Výsledek pak může vypadat např. jako vpravo.
Věž automatikou

Věž automatikou

Věž po úpravě

Věž po úpravě

Jak na to? Základem je vlastnictví fotoaparátu u kterého lze manuálně upravovat expozice. Což by neměl být dnes problém, když to umí i můj standartní mobilní telefon. Pro kvalitní výstupy pak doporučuji i stativ, který zaručí dobrou expozici i při dlouhých časech.
A jdeme fotit!
V závislosti na čipu vašeho fotoaparátu budete potřebovat nafotit tolik expozic dané scény od nejsvětlejší po nejtmavší tak, aby jste pokryli celý světelný rozsah scény, tj. bez přepalů a podpalů. Pomocníkem v tomto může být histogram, nebo indikace přepalů. V postatě jde o to, aby po sloučení nebylo žádné místo čistě bílé, nebo černé. Kolik expozic nafotíte, či jaké odstupňování zvolíte záleží jen na Vás. Důležité je jaký dynamický rozsah dokáže jednou expozicí pokrýt Váš fotoaparát a také na scéně kterou fotíte. Ono totiž někdy stačí jen jedna expozice, někde jich je i např.:11 od -5 do +5EV málo. Tady hned zapomeňte na "kvalitní" návody na HDR které radí, jak to udělat ze 3expozic. Ano, jde to, ale pro pochopení a focení vysokého dynamického rozsahu to nestačí.
Takže jsme nafotili více expozic, např.: takto:
Nafocené expozi

Nafocené expozi

Nafocené expozice
Tak. Teď potřebujeme nafocené expozice sloučit ve vhodném programu do vysokého dynamického rozsahu. Na trhu i volně ke stažení je dnes mnoho programů které to umí, nebudu žádný doporučovat, záleží na každém, co komu vyhovuje, každý z nich je trochu jiný. Začátečníkům radím takový, který umí automaticky zarovnávat, či redukuje chromatické vady, pokročilí mají zase raději zarovnání manuální, či úpravu EV informace u jednotlivého snímku.
Pokud takový program máme, fotografie do něho vložíme a sloučíme je do vysokého dynamického rozsahu. Výsledku se nedivme, většina monitorů, či grafických karet neumí HDR zobrazit, takže výsledek vypadá bez prohlížeče třeba nějak takto:
Sloučené do HDR

Sloučené do HDR

Co teď s tím? Buď zakoupíme technologii na zobrazení vysokého dynamického rozsahu a budeme se kochat "realitou", nebo zkusíme natlačit slona do krabičky od sirek a obrázek stlačíme do nízkého dynamického rozsahu (LDR). Existuje na to nástroj, který se nazývá operátor mapování (tone operator). Existují dva hlavní operátory mapování a to globální a lokální. Lokální operátory používají ve své práci tkzv. masku rozostření. Nebudu tady zabíhat do detailů, ale musím zmínit, že právě toto udělalo HDR a jeho výstupy tak atraktivními, protože při použití menšího rozostření vznikají ty "zajímavé" obrázky ve skoro abstraktním podání, kde každý objekt má svou "auru". Sice je pak výsledek hodně nepřirozený, ale proč tak ne, lidské kreativitě se přeci meze nekladou...
Já však tady u vzorového obrázku nechci být takový, takže při mapování použiji většího rozostření masky, dále obrázek dostatečně vyhladím, upravím kontrast a barevnost.
Kontrola mapová

Kontrola mapová

Kontrola mapování
Pokud je vše v pořádku a podle autorových představ obrázek "namapujeme" z HDR do LDR do vhodného formátu souboru, nejčastěji do *.jpg, či bezztrátového *.tif v závislosti na tom, jak dále chceme obrázek upravovat.
Po mapování

Po mapování

Po mapování
Pro někoho konec práce, já však nekončím a obrázek dále upravuji v grafickém editoru. U některých obrázků postačí základní úpravy fotografie, kdy člověk vyretušuje vady čipu, obrázek vyrovná a narovná, srovná úrovně atd, někdy je namapovaný obrázek pouze základem pro další dílo. Ale např.: mate paiting, či airbrush to už jsou jiné kapitoly, které sem nepatří.
V editoru

V editoru

V editoru
A nakonec máte pěkný obrázek do rodiného alba, na který se dá už lépe dívat, než na obrázek nafocený plnou automatikou fotoaparátu. I když jde o názor, někomu se mapované výstupy nelíbí a má raději tu "klasiku"...
Hradec nad Mora

Hradec nad Mora

Hradec nad Moravicí
.

Obrázek druhý - stará váha

automatika

automatika

Na tomto obrázku si ukážeme další věc, k čemu jsou HDR a jeho výstupy dobré.
Jistě se Vám mnohokrát stalo, že jste fotili uvnitř místnosti proti oknu a výsledný obrázek dopadl tak, že to co bylo v místnosti bylo hodně tmavé, ale bylo vidět co je za oknem, či byla místnost v pořádku, ale to co bylo za oknem bylo hodně přesvětlené, či úplně bílé. Jistě se to dá mnoha způsoby eliminovat (např. bleskem), ale nikdy není výsledek tak reálný, jako ho vidíme našima očima. HDR a výstupy z něj nám v tomto mohou docela snadno pomoci, podmínkou je odfocení tolika expozic abychom jimi v závislosti na rozsahu čipu fotoaparátu pokryli celý dynamický rozsah scény.
expozice

expozice

Nebudu zde znova popisovat skládání a mapování expozic, to jsem popsal u obrázku výše, jen chci zdůraznit, že pro přirozenost neradím zabíhat při nastavení mapování do extrémů, naopak někdy je cílem, aby obrázek co nejvíce vystihoval viditelnou realitu. Je to sice problém, jak jsem psal výše, nacpat slona do krabičky od sirek prostě nejde, ale cílem je alespoň se přiblížit.
kontrola

kontrola

Ve výsledku vidíte, že je viditelný nejenom vnitřek staré budovy zemědělské váhy, ale i slunečný den za rozbitým oknem. Přiznám se, že obrázek opět prošel základní retuší, narovnáním, úpravou křivek a pod. v grafickém editoru, ale bez nafocení více expozic, sloučení do HDR a namapování by nikdy takto nevypadal. Jestli se to takto líbí více záleží opět na každém z nás...
Stará váha

Stará váha

.

Obrázek třetí - lokomotiva ve výtopně

automatika

automatika

U tohoto obrázku už se nebudu moc rozepisovat, v postatě mi jde jen o to ukázat jak pomocí vysokého dynamického rozsahu vyfotit objekt v místnosti bez použití blesku, či jiného osvětlovacího zařízení. Někde totiž použití blesku nevytvoří tu správnou atmosféru, nebo vytvoří nežádoucí odlesky na rovných plochách. Při vytváření HDR obrázků interiérů to chce hodně trpělivosti, časy expozic bývají hodně dlouhé a z toho důvodu je nemožné i nafocení pohybujících se objektů.
Ze základní fotografie je zřejmé, že objekt byl nasvícen pouze světlem z oken odzadu a přes to ve výsledku je viditelná i textura v zadní části objektu. Při tomto druhu fotografie je možné použít i lokální mapování, ale to doporučuji spíše těm zkušenějším.
Jak se mi to povedlo posuďte opět sami...
Ustájený bejček

Ustájený bejček

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one